Korte omschrijving LA 4

Leerarrangement 4

De maatschappelijke context van het onderwijs

 Korte omschrijving

In leerarrangement I t/m III heb je stilgestaan bij leren en innovaties. Je hebt daarbij relaties gelegd met de situatie binnen je eigen school. In dit leerarrangement richten we onze blik naar buiten: naar de maatschappelijke ontwikkelingen en hun invloed op het onderwijs. We bediscussiëren verschillende, actuele maatschappelijke kwesties. Je gaat jouw eigen onderwijspraktijk
in relatie tot een zestal maatschappelijke ontwikkelingen kritisch onder de loep nemen en schrijft een plan van aanpak voor het meest urgente vraagstuk op jouw school.

 
Op basis van de nieuwste inzichten op het gebied van veranderende leerlingen, veranderende regelgeving en veranderende onderwijscontexten, ga je kritisch kijken naar je eigen onderwijspraktijk en de veranderingen die daar plaatsvinden. Je gaat op zoek naar mogelijkheden om beter gebruik te maken van de veranderende maatschappij bij de vormgeving van je onderwijs.

 

Centrale vragen binnen dit leerarrangement zijn:

        Hoe ga je als leerkracht om met maatschappelijke ontwikkelingen die van invloed (kunnen) zijn op het onderwijs?

        Wat zijn de consequenties van maatschappelijke ontwikkelingen voor het curriculum, voor de didactiek, voor de organisatie en voor het schoolbeleid?

        Wat kan een team doen om die ontwikkelingen te gebruiken en in te bouwen in het onderwijs, zodat het onderwijs leerlingen meer aanspreekt, maar ook zodat het onderwijs meer aansluit bij wat de maatschappij van leerlingen vraagt, nu en in de toekomst?

 

Doelen

Je bent in staat om met een helikopterview naar onderwijsontwikkelingen en – processen te kijken. Je bent in staat je eigen onderwijspraktijk binnen de veranderende maatschappelijke context te evalueren, aan te geven aan welke maatschappelijke ontwikkelingen jouw school tegemoet komt en expliciet aan te geven hoe dat wordt gerealiseerd in de onderwijspraktijk.
De rol van ondernemer staat in dit leerarrangement centraal.

 

Contactpersonen

Marjan Vrijnsen-de Corte: m.vrijnsendecorte@fontys.nl
Henderijn Heldens: h.heldens@fontys.nl
 

Kennisbasis


 Literatuur
literatuurlijst

Geen opmerkingen:

Een reactie posten