De maatschappelijke context van het onderwijs
In leerarrangement I t/m III heb je stilgestaan bij leren
en innovaties. Je hebt daarbij relaties gelegd met de situatie binnen je eigen
school. In dit leerarrangement richten we onze blik naar buiten: naar de
maatschappelijke ontwikkelingen en hun invloed op het onderwijs. We
bediscussiëren verschillende, actuele maatschappelijke kwesties. Je gaat
jouw eigen onderwijspraktijk
in relatie tot een zestal maatschappelijke ontwikkelingen
kritisch onder de loep nemen en schrijft een plan van aanpak voor het meest
urgente vraagstuk op jouw school.
Op basis van de nieuwste inzichten op het gebied van
veranderende leerlingen, veranderende regelgeving en veranderende onderwijscontexten,
ga je kritisch kijken naar je eigen onderwijspraktijk en de veranderingen die
daar plaatsvinden. Je gaat op zoek naar mogelijkheden om beter gebruik te maken
van de veranderende maatschappij bij de vormgeving van je onderwijs.
Centrale vragen binnen dit leerarrangement zijn:
•
Hoe ga je als leerkracht om
met maatschappelijke ontwikkelingen die van invloed (kunnen) zijn op het
onderwijs?
•
Wat zijn de consequenties
van maatschappelijke ontwikkelingen voor het curriculum, voor de didactiek,
voor de organisatie en voor het schoolbeleid?
•
Wat kan een team doen om
die ontwikkelingen te gebruiken en in te bouwen in het onderwijs, zodat het
onderwijs leerlingen meer aanspreekt, maar ook zodat het onderwijs meer
aansluit bij wat de maatschappij van leerlingen vraagt, nu en in de toekomst?
Doelen
Je bent in staat om met een helikopterview naar
onderwijsontwikkelingen en – processen te kijken. Je bent in staat je eigen
onderwijspraktijk binnen de veranderende maatschappelijke context te evalueren,
aan te geven aan welke maatschappelijke ontwikkelingen jouw school tegemoet
komt en expliciet aan te geven hoe dat wordt gerealiseerd in de
onderwijspraktijk.
De rol van ondernemer staat in dit leerarrangement centraal.
Contactpersonen
Marjan Vrijnsen-de Corte: m.vrijnsendecorte@fontys.nl
Henderijn Heldens: h.heldens@fontys.nl
Kennisbasis
Geen opmerkingen:
Een reactie posten